Veilig winkelen
Begin met shoppen
Online shoppen wie doet het niet? Tegenwoordig kopen we allerlei producten en diensten via internet. Bijvoorbeeld elektronica, kleding en reizen. Het is niet alleen super handig maar ook nog eens super leuk om te doen. Vanuit een luie stoel met een telefoon/tablet of zittend achter een bureau op elk gewenst moment van de dag. Het kan allemaal heel eenvoudig en snel.
Geleverde producten
Je hebt recht op een goed product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat je ervan mocht verwachten. Je hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat de aanbieder volgens de wet een goed product moet leveren.
Indien dit niet het geval is kunt je de aanbieder hier over aanspreken. Probeer dan met de aanbieder een oplossing te vinden. Indien dit niet lukt kunt je bij verschillende instanties om hulp vragen.
Heb ik bedenktijd
Als je iets via internet koopt dan heb je recht op bedenktijd nadat je het product thuis heeft ontvangen. Binnen de bedenktijd mag je het product terugsturen. Je hebt dan recht op om je geld terug te krijgen. Dit staat in de wet. Let op: Je hebt niet altijd bedenktijd! Er gelden namelijk uitzonderingen op de bedenktijd. Zo heb je bijvoorbeeld geen bedenktijd bij de volgende producten en diensten:
- Reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
- Tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften e.d.
- Producten die je speciaal laat maken. Bijv: een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
- Producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
Wanneer geld terug
Heb je de aanbieder laten weten dat je gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de aanbieder alles wat je hebt betaald binnen de gestelde termijn terugbetalen. Heb je bijvoorbeeld ook bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet je ook deze kosten retour krijgen. De aanbieder mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.
Heb je het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de aanbieder wachten met terugbetalen tot hij het product van je heeft ontvangen. Of tot je bewijst dat je het product heeft geretouneerd.
Stuurt je alleen een deel van je bestelling terug? Dan hoeft de aanbieder de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: je hebt twee broeken besteld, en stuurt er één terug.
Account en wachtwoord
Bij veel aanbieders moet er bij de eerste bestelling een account worden aangemaakt, met een gebruikersnaam en wachtwoord. Onze tip is om een uniek en sterk wachtwoord te maken. Een mix van gewone letters maar ook van cijfers en bijzondere leestekens, maakt een wachtwoord moeilijk te kraken.
TIP Gebruik niet een wachtwoord dat je bijvoorbeeld ook voor ander diensten gebruikt, zoals een e-mail account.
Betaalmogelijkheden
Er zijn verschillende manieren om online te betalen. Soms biedt een aanbieder de mogelijkheid om achteraf te betalen met een factuur. Ook onder de noemer rembours worden producten verzonden. Dit houd in dat je bij levering van het product aan de deur kunt betalen.
Meestal is het zo dat bestellingen bij aanbieders direct afgerekend dienen te worden. De meest gebruikte betaalmiddelen hiervoor zijn de creditcard en verschillende andere online betaalmethoden zoals bijvoorbeeld PayPal. In Nederland maken we met name veel gebruik van iDEAL om direct online te betalen met een bankpas. iDEAL maakt vanuit de website waar je een product wilt aanschaffen op je eigen verzoek een directe en beveiligde verbinding met de internetbankieromgeving van je eigen bank.
Na het doorlopen van de betaling wordt je weer terug geleid naar de aanbieder om de bestelling af te ronden.
Beveiligde verbinding
Voor het verzenden van gevoelige informatie, zoals je creditcardgegevens, is het belangrijk dat je gebruik maakt van een beveiligde internetverbinding. Bij een beveiligde internetverbinding staat er https:// voor het webadres in de adresbalk van je browser in plaats van het normale http://. De letter 's' staat voor 'secure' (engels voor veilig). Bij de meeste browsers zie je ook een slotje in de adresbalk.
Diverse keurmerken
Er zijn diverse keurmerken voor webwinkels die aangeven dat je er veilig en betrouwbaar kunt winkelen. Nederlandse aanbieders die via internet producten verkopen, moeten zich aan regels houden. Heb je een gegronde klacht over een bedrijf dat is aangesloten bij een keurmerk neemt dan contact met hun op. Ook kun je een geschil voorleggen aan de geschillencommissie.
TIP Raadpleeg altijd voor de koop de algemene voorwaarden van de betreffende aanbieder als je volledige duidelijkheid wil over bedenktijd, kosten, retouren e.d. BBQ Online heeft namelijk geen controle over de voorwaarden van aanbieders waar wij de producten van aanbieden.
Lees hier ook meer over Trusted Shop van BBQ Online